به همین مناسبت است که چهارم اردیبهشت را روز تولد رادیو در ایران می دانند. فراگیرترین رسانه الکترونیکی جهان که بیشترین تعداد مخاطب را به خود اختصاص داده و به جرات می توان گفت که علاوه بر ایفای رسالت اطلاع رسانی، یقیناً تاثیرگذارترین رسانه در افکار عمومی نیز محسوب می گردد.
از این لحاظ می توان گفت که رسانه رادیو، منحصر به فردترین رسانه ای است که آسان ترین دسترسی را برای همه اقشار جامعه فراهم آورده و سریع ترین عملیات انتقال مطالب و مفاهیم را نیز محقق می کند.
رادیو فراتر از زمان و مکان در متن زندگی همه مردم جریان دارد و حیات خبری و اجتماعی جامعه در گرو نقش آفرینی های رادیو شکل می گیرد و بهیچوجه نمی توان رادیو را از اقلام ضروری زندگی نسل های گذشته تا امروز و تا آینده حذف کرد.
رابطه عاطفی مردم با رادیو به اندازه ای فراگیر و تمام شمول است که گاهی خواب و بیداری آنان به رادیو اتصال می یابد و می توان گفت که رادیو مونس تنهایی افراد در غالب ساعات شبانه روز شده و شنونده، در متن مطالب مسموع از رادیو زندگی می کنند و اصطلاحاً ایستگاه دریافت های ذهنی آنها روی مراکز فرستنده رادیویی تنظیم شده و شخصیت رادیدیی پیدا کرده اند.
نمی توان انکار کرد که هرگز تلویزیون نتوانست با همه هزینه هایی که می کند و با تمامی جذابیتهایی که دارد، تا جائیکه حتی در حد جعبه جادویی نیز تعبیر شده است، جای رادیو را گرفته و یا از مخاطبان روزافزونش بکاهد.
جالب است گفته شود که رادیو یکی از کم هزینه ترین رسانه ها در حوزه رسانه های دیداری و شنیداری و نوشتاری است و این در حالیست که بیشترین سرمایه گذاری اطلاعاتی و خبری از طریق رادیو در مخاطبان انجام می پذیرد.
یکی از مهم ترین نکاتی که ذهن ها را بخود جلب می کند و در نظرسنجی ها حرف اول را می زند، قدرت برنامه های رادیویی در جلب رضایت مردم و اصرار آنها بر استمرار برنامه های موفق رادیویی است که به جرات می توان گفت که مردم بهیچوجه از استمرار و حتی تکرار برنامه های رادیویی اظهار خستگی و دلسردی نمی کنند.
علیرغم همه تبلیغات، با صراحت می توان مدعی بود که جاذبه بسیاری از برنامه ها از جمله سرودها و طنزها و قصه ها و غیره، به مراتب از مشاهده تلویزیونی بیشتر است و باورپذیری و همزادپنداری مخاطب با رادیو قابل مقایسه با همراهی تلویزیونی نیست.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ورزش و جوانان، مازیار ناظمی، که خود از گویندگان صداو سیما بوده در پیام خود رادیو را رسانه بیداری و آگاهی در جبهه فرهنگی توصیف کرد و گفت:
“صدا، بستر حیات کلمه است. رادیو فقط یک جعبه کوچک نیست، بلکه جبهه فرهنگی است. امروز، رادیو، رسالت ابلاغ کلمه در محمل صدا را بر دوش دارد؛
جعبه ای کوچک، با محتوایی بی کران؛
رادیو، یک جعبه ساکن نیست؛ یک جبهه پر از حرکت است. آنان که این جعبه را به جبهه فرهنگ سازی تبدیل می کنند، سربازان تعقل و شعورند.”
بدین مناسبت، اهالی این رسانه قدیمی در این روز عاشقانه گردهم می آیند و به مرور خاطرات خود می پردازند. برنامه «کوچه رادیو» که کاری از گروه جامعه رادیو ایران است، امروز با حضور هنرمندانی چون منوچهر والی زاده، داریوش فرضیایی و تنی چند از خبرنگاران این حوزه، هفتاد و چهارمین سالگرد رادیو را جشن می گیرد.
این برنامه که از بخش ها و آیتم های متنوعی تشکیل شده است می کوشد فضای شاد و پر احساسی را برای مخاطبان ایجاد کند. محمد بخشایش تهیه کننده، فرزانه ناظری گوینده، سمیه رنجکش گزارشگر و الهه دهقان هماهنگی برنامه را بر عهده دارد.
علاقمندان می توانند روز پنج شنبه چهارم اردیبهشت ساعت ۱۵:۳۰ این برنامه را از رادیو ایران بر روی موج FM 90 MHz و AM900 kHz دریافت نمایند.