جستجوکده

جستجوکده

دستاورد جستجوی پرسشهای من از دنیای اینترنت
جستجوکده

جستجوکده

دستاورد جستجوی پرسشهای من از دنیای اینترنت

قوانین بازی جوانمردانه در سند فیفا چیست؟

ایده بازی جوانمردانه از جام جهانی 1986 مکزیک و پس از گلی که دیه گو مارادونا با دست به تیم ملی انگلیس به ثمر رساند از سوی رییس وقت فیفا ژائو هاولانژ مطرح شد. بازی جوانمردانه رسمی است که از آن سال با حمایت روسای فیفا به صورت معمول در آمده است اما با این وجود هیچ گاه به صورت یک الزام قانونی وارد فوتبال نشد. از همان سال فدراسیون جهانی فوتبال با تهیه دستورالعملی کدهای اداره و عملیاتی (Code of Conduct) ایده ای به نام بازی جوانمردانه را شرح داد. در بندهای مختلف این کد آمده است:

بازی کردن برای پیروزی : هدف اصلی در یک رقابت فوتبال بردن است. اگر یکی از دو گروه از این ایده اصلی فاصله بگیرد هم به خود و هم به هواداران و تماشاچیان این ورزش جفا کرده است و به نوعی تقلب کرده است. بازی کردن برای نبردن خارج از قاعده کلی بازی جوانمردانه است.


جوانمردانه بازی کردن : پیروزی بدون انجام بازی جوانمردانه در حقیقت هیچ ارزشی ندارد. تقلب کردن آسان است اما لذتی به همراه نمی آورد. احترام به قوانین اصلی ورزش فوتبال خود نوعی انجام بازی جوانمردانه است. این بسیار مهم است که بازیکنان به روح قانون آشنایی داشته باشند و از آن عدول نکنند. احترام به هم تیمی ها و تیم مقابل، تماشاچیان و مربیان و داوران بخش جدایی ناپذیر بازی جوانمردانه است. پذیرش شکست و قبول باخت از اصول اساسی یک بازی ای است که روح جوانمردی در آن دمیده شده است.


در ادامه این کدنوشتاری که توسط سازمان جهانی فوتبال فیفا تدوین شده است به نکات دیگری هم چون مبارزه با دوپینگ و فساد مالی و خشونت و مبارزه علیه نژاد پرستی نیز اشاره شده است.

بازی پرسپولیس و استیل آذین که ساعاتی پیش به پایان رسید حرف های زیادی به همراه داشت. بازی در دقیقه 96 با حساب یک بر یک مساوی ادامه داشت که دروازه بان تیم حریف در حالی که صاحب توپ بود با حرکتی کاملا مشخص توپ را به خارج از میدان می فرستد و لحظاتی خود را به روی زمین می اندازد. داور میدان که متوجه تمارض دروازه بان می شود حق وقت کشی را از او سلب می کند و به او اخطار می دهد که از روی زمین برخیزد. تا اینجای کار چیزی که در آن هیچ کس شک ندارد ، تمارض و فریب دروازه بان تیم استیل آذین است که با روح بازی جوانمردانه و با بند دومی که در بالا به آن اشاره شد در تضاد آشکار است. در این لحظه مربی تیم پرسپولیس بنا به استدلالی منطقی به بازیکن خود دستور ادامه بازی طبق روند قانونی آن را می دهد. توجه کنید که توپ به صورت عمدی و بدون نیاز به مراقبت های پزشکی پس از آن،  توسط دروازه بان حریف به بیرون فرستاده شده است و پرسپولیس قانونا از یک پرتاب اوت بهره مند شده است. در ادامه کار توپ پرتابی توسط بازیکن پرسپولیس به گل می نشیند و بعد از آن جنجالی آن چنانی در می افتد.


بازیکنان استیل آذین به بازیکنان و مربی پرسپولیس حمله ور می شوند. با ایجاد برخورد فیزیکی و خشونت بیش از حد بار دیگر روح بازی جوانمردانه را خدشه دار می کنند. به بازیکنان حریف دشنام می دهند و کار را حتی تا پس از پایان بازی و خارج از میدان ادامه می دهند. بی شک این حرکت نه تنها خارج از اصول جوانمردانه و ایده بازی جوانمردانه فدراسیون جهانی فوتبال است بلکه بر خلاف نص صریح قانون فیفاست و یقینا رفتار آنها مستلزم برخورد انضباطی و قانونی است.


این طور به نظر می رسد که در چنین رویدادی تنها بازیکنان پرسپولیس از حق قانونی خود مبنی بر استفاده از پرتاب اوت بهره جسته اند و این بازیکنان استیل آذین بوده اند که به دلیل:

  • تمارض و وقت کشی و فریب داور و تماشاچیان توسط دروازه بان تیم شان
  • و ایراد ضرب و جرح و دشنام گویی و بر هم زدن جو قانونی بازی

روح بازی جوانمردانه را زیر پا گذاشته و قانون را فدای کسب حداقل امتیاز از آن بازی کرده اند. بار دیگر یاد آوری می کنیم که تقلب و کسب امتیاز در فوتبال آسان است اما لذتی در بر نخواهد داشت.


در این میان نباید از گزارش ضعیف عادل فردوسی پور که بدون دانستن معنای بازی جوانمردانه در دقایق حساسی از بازی دست به حاشیه سازی رسانه ای زد غافل شد. متاسفانه این جو سازی  رسانه ای از سوی برخی شبکه ها و تارنماهای خبری نیز دامن زده شد و با استفاده از عنوان برد ناجوانمردانه پرسپولیس در برابر استیل آذین به این شائبه ناصحیح افزود. با توجه به نامه رسمی مدیرعامل استیل آذین مبنی بر انحلال تیمی که پیش از این به دسته دوم سقوط کرده است، کاملا روشن است که این قضیه از ابعاد ورزشی فراتر رفته و گویی مدیرعامل متمول باشگاه استیل آذین می خواهد مافیای زر و زور را برای ابقای تیم قعر جدولی اش در لیگ برتر و یا خریدن حداقل آبرویی برای آن تیم بی اخلاق به کار بندد.


متن کامل سند بازی جوانمردانه


با تشکر از فتوبلاگ خرچنگ زاده

نظرات 1 + ارسال نظر
شیما دوشنبه 12 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 02:59 ب.ظ http://n123456789s

خیلی ممنون

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد