جستجوکده

جستجوکده

دستاورد جستجوی پرسشهای من از دنیای اینترنت
جستجوکده

جستجوکده

دستاورد جستجوی پرسشهای من از دنیای اینترنت

در نهمین شب تیر، دهمین دوسالانه کاریکاتور تهران پایان یافت


مراسم اختتامیه دهمین دوسالانه کاریکاتور تهران، روز یکشنبه 9 تیرماه از ساعت 17:30 و با حضور مدیران هنری، حمید شاه‌آبادی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اصغر امیرنیا، مدیر کل هنرهای تجسمی، سید مسعود شجاعی طباطبایی، دبیر دهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور و جمعی از هنرمندان و کاریکاتوریست‌ها در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.


در این مراسم که با اجرایی متفاوت و بدون مجری برپا شد فیلمی پخش شد که در آن کاریکاتوریست‌ها در موقعیت‌های طنز درباره دوسالانه و موضوعات آن بخصوص موضوع خرافه‌پرستی سخن و خاطره گفتند. بهرام عظیمی هم در قالب فیلم به شیوه‌ای طنزآمیز از مسؤولان برای سخنرانی در مراسم دعوت به‌ عمل‌ آورد. 

 


امیرنیا، مدیرکل هنرهای تجسمی با اشاره به جایگاه کاریکاتور ایران در جهان گفت: خوشبختانه کاریکاتور ایران جایگاه مهمی در عرصه بین‌المللی دارد و این رشته همچنان مسیر رشد و توسعه را در کشور ما طی می‌کند، حضور قابل توجه کاریکاتوریست‌های زن، نمونه‌ای است که بیانگر رشد و توسعه کاریکاتور در این سرزمین هنرخیز است و ما در جهان کمتر شاهد این تعداد از هنرمند زن در عرصه کاریکاتور هستیم. دوسالانه کاریکاتور، به عنوان مهم‌ترین رویداد هنر کاریکاتور کشور فضا و بستری را فراهم می‌کند تا بخشی از ظرفیت و توانمندی هنرمندان کاریکاتور ما ارائه شود و به این هنر پویایی و تحرک بدهد. 



دبیر دهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران نیز با ارائه گزارشی از دوسالانه بیان کرد: در این دوره شاهد حضور هنرمندان 89 کشور جهان با 3200 اثر بودیم، که سهم هنرمندان ایرانی در این بین 1726 اثر از 484 نفر بود. در عین حال حضور پرتعداد هنرمندان کشورهای مختلف در این دوره حائز اهمیت است، ترکیه با 56 هنرمند، برزیل با 46 هنرمند و اندونزی با 43 هنرمند بیشترین تعداد هنرمندان را بعد از ایران داشتند. در اولین دوسالانه کاریکاتور تهران تعداد شرکت‌کنندگان ایرانی 111 نفر با 130 اثر بود، وشرکت‌کنندگان خارجی 231 نفر با 1140 اثر از 43 کشور دنیا را شامل می‌شدند. این درحالی است که بدانیم در حال حاضر سهم هنرمندان ایرانی از جوایز معتبر جهانی به طور متوسط دو جایزه در هر هفته است.


وی افزود: دوسالانه کاریکاتور تهران در دهمین دوره خود در پنج بخش برگزار شد، در این دوره بخش طراحی کاراکتر با موضوع گربه ایرانی اضافه شد، علت اضافه شدن این بخش میان‌رشته‌ای، توجه به هنرمندان عرصه انیمیشن، کمیک استریپ و بازی‌های رایانه‌ای بود که در جشنواره‌هایی نظیر پویانمایی یا تصویرسازی از آن‌ها غفلت شده‌است.



در بخش موضوعی عنوان "خرافه‌پرستی" برای اولین‌بار در جهان کاریکاتور مطرح شد که وجود اشتراکات فکری در این بخش آن را نسبت به دوره‌های پیشین متمایز می‌کرد، مردم نقاط مختلف دنیا باورهای خرافی یا ضد آن را در مضامینی مشترک قبول دارند، موضوعات خرافی هم‌چون «رد نشدن از زیر نردبام»، «اعتقاد به شوم بودن گربه سیاه»، «اعتقاد به شگون شبدر چهارپر» و اعتقاد به نحسی عدد سیزده از این جمله بود. نمادهای دیگری همچون کشتی تایتانیک به عنوان نماد بدشانسی و یا کف‌بینی، فال‌گیری و نعل اسب از جمله این موضوعات بودند. 



در این مراسم، با حضور شاه‌آبادی، امیرنیا و شجاعی طباطبایی، از هیات داوری و انتخاب دوسالانه متشکل از کامبیز درم‌بخش، جواد علیزاده، بهرام عظیمی، جمال رحمتی، بهرام ارجمندنیا، محمد حسین نیرومند، علی جهانشاهی، محمدرضا دوست‌محمدی و همچنین داوران برزیلی و مکزیکی که در مراسم حضور نداشتند، قدردانی شد.



در پایان برنامه بهرام عظیمی پشت تریبون رفت و برگزیدگان دوسالانه را در بخش‌های کارتون با موضوع آزاد، کمیک استریپ با موضوع موقعیت دشوار، کاریکاتور چهره، طراحی کاراکتر با موضوع گربه ایرانی و کارتون با موضوع خرافه‌پرستی را اعلام کرد و با حضور کامبیز درم‌بخش، جواد علیزاده، جمال رحمتی، علی جهانشاهی، محمدرضا دوست‌محمدی، سید مسعود شجاعی طباطبایی، بهمن عبدی و داوود شهیدی جوایز آن‌ها اهدا شد.


در بخش کارتون با موضوع آزاد، سعید فرهنگیان از ایران، لسلی ریکاردی از اروگوئه و امیرحسین سازور از ایران، اول تا سوم شدند و به ترتیب جوایز 2000، 1500 و 1000 دلاری به همراه تندیس دوسالانه را دریافت کردند.


جایزه نفر اول بخش کمیک استریپ با موضوع موقعیت دشوار به مهدی علی بیگی از ایران رسید. ولادیم کونوپلیانسکی از روسیه و احمت ایکانات از ترکیه نفرات دوم و سوم این بخش انتخاب شدند.


در بخش کاریکاتور یا چهره با موضوع آزاد جایزه اول تا سوم به ترتیب به مهدی علی بیگی از ایران، کارلوس هیرزوژلو از کوبا و پابلو لوپز از اروگوئه رسید.


تورسیوس از اسپانیا، ابوالفضل بهرامی و سعید فرهنگیان از ایران جایزه اول تا سوم بخش طراحی کاراکتر با موضوع گربه ایرانی را دریافت کردند.


در بخش کارتون با موضوع خرافه پرستی جایزه نفر اول به پاول کوژینسکی لهستانی رسید. بهرام ارجمندنیا و سعید صادقی هر دو از ایران نفرات برگزیده دوم و سوم این بخش شدند.


دهمین دوسالانه بین المللی کاریکاتور تهران از 23 اردیبهشت‌ماه در موسسه فرهنگی هنری صبا آغاز شد و تا روز چهارشنبه 22 خردادماه ادامه داشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد