جستجوکده

جستجوکده

دستاورد جستجوی پرسشهای من از دنیای اینترنت
جستجوکده

جستجوکده

دستاورد جستجوی پرسشهای من از دنیای اینترنت

معرفی یکی از دیتاسنترهای مایکروسافت و تکنولوژی به کار رفته در آن


معرفی دیتاسنتر مایکروسافت در شیکاگو و تکنولوژی به کار رفته در آن

جرقه نوشتن این مطلب از آنجا زده شد که دیده شده عده ای از دوستان سرورروم بخشهای مختلف شرکتها و ادارات را دیتاسنتر خطاب میکنند!

این مطلب به این خاطر آورده شده است که دوستان ما با ابعاد چیزی که دیتاسنتر نامیده می شود، بیشتر آشنا شوند و اهمیت آنچه را که مهندسی و اتوماسیون در عرصه کامپیوتر نامیده می شود، بهتر درک کنند.



معرفی دیتاسنتر مایکروسافت در شیکاگو

دیتاسنتر مایکروسافت در شیکاگو یکی از بزرگترین پروژه های دیتاسنتر جهان محسوب می شود. هزینه ساخت این دیتاسنتر 500 میلیون دلار آمریکا شده است و مساحت آن 65 هزار متر مربع است.


این دیتاسنتر قابلیت نگهداری سیصد هزار سرور را دارد و نکته جالب توجه این است که برای نگهداری این سیصد هزار سرور، فقط 30 تا 45 نفر پرسنل (که شامل پرسنل حراست هم می شود) وجود دارد!


نکته جالب در مورد این دیتاسنتر طراحی بسیار عجیب آن است، چون طبقه همکف این ساختمان دقیقا شبیه یک گاراژ بزرگ ساخته شده است که در آن کانتینرهای 40 فوتی که پر از وب سرورها است قرار می گیرد، در حالیکه طبقه روی آن مثل یک دیتاسنتر عادی با کف کاذب طراحی و ساخته شده است.

هر کدام از این کانتینرها، که بعضی پر از سرور و بعضی پر از تجهیزات جانبی مثل تجهیزات سرمایشی است، به یک ستون فقرات در کف ساختمان وصل هستند و تجهیزات توزیع برق قدرت هم در نیم طبقه ساخته شده بالای آنها قرار دارد.


یک مزیت بزرگ طراحی بر مبنای کانتینر این است که به هر کانتینر کافی است اتصالات برق قدرت، آب خنک شده (برای سرمایش) و شبکه وصل شود و دیگر نیازی به دانستن طراحی داخل کانتینر نیست. به عبارت دیگر، خود کانتینر می تواند یک PAC یا Pre-Assembled Components باشد که هر کدام از سازندگان تجهیزات مختلف با تکنولوژی ها و کاربردهای مختلف باشد.


پیکربندی هر کانتینر می تواند بصورت راهرو وسط، یا راهرو در یک طرف باشد. فشردگی پیاده سازی در این کانتینرها به قدری است که هر کانتینر می تواند تا دو هزار سرور در خود داشته باشد! از آنجا که فضای هر کانتینر بسته است، می توان وضیعت گردش هوا و خنک سازی را به ازای هر کانتینر با دقت کنترل کرد. یکی از کاربردهای این دیتاسنتر ارائه خدمات سرویس Microsoft Live است. تجهیزات خنک سازی هر کانتینر می توانند در خود آن کانتینر، یا یک کانتینر جدا در کنار آن باشند. از آنجا که عملیات نصب سرورها در هر کانتینر توسط خود شرکت سازنده سرور انجام می شود، مایکروسافت را از دردسر از جعبه بیرون آوردن و نصب 2000 سرور در هر کانتینر خلاص می کند.


از آنجا که این دیتاسنتر 65 هزار متر مربع مساحت دارد، و باید سیصد هزار سرور را در خود نگهداری کند، زیرساخت کولینگ و قدرت آن اعداد عجیبی دارد. این دیتاسنتر 11 ژنراتور دیزلی دارد که هر کدام 2.8 مگاوات (دو و هشت دهم) توان ایجاد می کنند، 11 ایستگاه تغذیه برق قدرت دارد و 12 چیلر هر کدام با توان خنک کنندگی 1260 تن زیرساخت خنک سازی دیتاسنتر را فراهم می کنند.


فاز اول این دیتاسنتر در سال 2009 تکمیل شده است که 56 کانتینر دیتاسنتر در آن نصب شده اند. فاز دوم 56 کانتینر دیگر را نصب خواهد کرد. این دیتاسنتر یک سری سرورروم به مساحت 1115 متر مربع هر در طبقه دوم خود دارد که به سبک سنتی کف کاذب و راهروی سرد و گرم طراحی شده است.


نتیجه گیری

احتمالا این که این دیتاسنتر برای نگهداری 300 هزار سرور نیاز به 30 نفر آدم دارد، اشکال آمریکایی ها است! وگرنه با سیستم کاری ما نگهداری 30 تا سرور 300 نفر پرسنل لازم دارد.

با تشکر از دوست و همکار گرامی جناب آقای مهندس حاج محمد حسینی

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد