جستجوکده

جستجوکده

دستاورد جستجوی پرسشهای من از دنیای اینترنت
جستجوکده

جستجوکده

دستاورد جستجوی پرسشهای من از دنیای اینترنت

دوره مقدماتی روزنامه‌نگاری شهروندی - بخش دوم


چگونگی کار با متن


انواع مختلف فایل های متن
رایج ترین فایل متن که کاربر با آن مواجه می شود فایل ورد (Word) است. این فایل را می توان با کمک نرم افزارهای مایکروسافت آفیس (Microsoft Office) یا اوپن آفیس (Open Office) باز و ویرایش کرد. معمولا روی هر کامپیوتری یکی از این نرم افزارها نصب شده است. یک فایل متن که به شکل ورد به دست کاربر می رسد معمولا قابل تغییر و ویرایش است، مگر آنکه از ابتدا این امکان از آن حذف شده باشد.

فایل متن ممکن است به صورت PDF باشد. این نوع فایل با برنامه Adobe Acrobat باز می شود که می توان نسخه ساده و رایگان آن را از روی وب سایت Adobe دانلود کرد. این نوع فایل در واقع فرمت مناسبی برای کتاب های الکترونیک است که شکل فونت و صفحه بندی فایل به همان صورتی باقی می ماند که سازنده فایل تمایل دارد. در واقع هدف ایجاد فرمت PDF آن است که یک متن در همه ی ابزارها و مستقل از سیستم عاملی که استفاده می شود، یکسان دیده شود.


کاربر می تواند دو نوع فایل مذکور را به هم تبدیل کند. در صورت نوشتن متن با استفاده از نرم افزار ورد در هنگام ذخیره می توان فایل را به صورت PDF  ذخیره کرد. البته این امکان به طور پیش فرض در نرم افزارهای ورد وجود ندارد و با نصب یک افزونه می توان این قابلیت را به ورد اضافه کرد. یکی دیگر از روش های تبدیل فایل ورد به PDF استفاده از تبدیل کننده های آنلاین است. وب سایت هایی وجود دارند که می توان فایل ورد را در آنها آپلود کرد تا آن را به PDF تبدیل کند و برای کاربر ایمیل کند. یکی از این سایت‌ها PDF Online است.


همچنین اگر متنی به صورت PDF به کاربر رسیده باشد و بخواهد آن را تغییر و ویرایش کند می تواند با کپی کردن کل متن و ریختن آن در یک فایل ورد این کار را انجام دهد. البته همه‌ فایل های PDF  این قابلیت را ندارند و ضمنا تنها برای فونت لاتین می توان از این روش استفاده کرد. در متنی که با فونت فارسی نوشته شده است امکان این کار وجود ندارد. ضمنا اگر فایلی از طریق اسکن کردن یک متن باشد و تایپ شده نباشد، نمی توان آن را کپی کرد.


ارسال و دریافت متن
ارسال و دریافت یا آپلود و دانلود فایل های متن درست مثل هر فایل دیگری است. در واقع فرقی نمی کند که کاربر می خواهد متنی را که نوشته یا عکسی را که گرفته برای دیگران ایمیل کند یا در جایی به اشتراک بگذارد. در هر سرویس ایمیلی که کاربر ممکن است استفاده کند جایی برای ضمیمه کردن (Attachment) فایل ها وجود دارد، کافی است که فایل متن خود اعم از ورد یا پی دی اف را آنجا ضمیمه کند و ایمیل خود را بفرستد.


آماده سازی برای ارسال
کاربر برای ارسال فایل های خود همیشه باید به چند نکته توجه کند. مسئله مهم سرعت اتصال خود و گیرنده به اینترنت است. برای مثال اگر سرعت اتصال خود یا گیرنده فایل خیلی پایین باشد لازم است که قبل از ارسال، فایل را با حجم مناسبِ ارسال آماده کند. در مورد فایل های متن معمولا به دلیل حجم پایین آنها این نکته نگران کننده نیست.


اما ممکن است کاربر بخواهد تعداد زیادی فایل را همزمان برای یک گیرنده بفرستد. معمولا سرویس های ایمیل محدودیتی برای تعداد ضمیمه های یک ایمیل دارند. در این صورت بهترین راه آن است که به جای ارسال ایمیل های متعدد یا ضمیمه کردن تعداد زیادی فایل به یک ایمیل، همه ی فایل ها را به صورت یک واحد در آورد. این کار اصطلاحا زیپ کردن نامیده می شود و با برنامه ای مانند 7Zip و یا Winrar می توان تعداد زیادی فایل را در یک پوشه فشرده کرد. این کار به کم شدن حجم کلی مجموع فایل ها نیز کمک می کند. به این ترتیب به جای فرستادن مثلا ده فایل، می توان یک پوشه زیپ شده را یک جا فرستاد. همین کار را می توان برای آپلود فایل ها در یک وب سایت هم انجام داد.


البته به دلایل امنیتی و قابلیت ایجاد فایل های زیپ آلوده به ویروس معمولا پیشنهاد می شود که به صورت مستمر از این فرمت استفاده نشود و تا جایی که امکان دارد فایل ها به همان صورتی که هستند، ضمیمه ایمیل ها شوند.


فونت فارسی و لاتین
یکی از مشکلاتی که کاربر فارسی زبان هنگام نوشتن متن به زبان فارسی به آن بر می‌خورد، نداشتن فونت فارسی است. در این موارد ممکن است کاربر از سر ناچاری متن فارسی را با فونت لاتین و به اصطلاح به صورت پینگیلیش بنویسد. برای پرهیز از این کار سایت گوگل سرویسی به نام گوگل ترانسلیتریت (transliterate) ارائه کرده است که می توان متن پینگیلیش را به صورت ورودی به آن داد و متنی با فونت فارسی دریافت کرد. نمونه ی دیگر ایرانی این سرویس سایت بهنویس است که همین کار را انجام می دهد. اهمیت نوشتن با فونت فارسی هنگام راه اندازی یک وبلاگ فارسی برای کاربر ایرانی آشکار می شود.


وبلاگ‌
وبلاگ یا بلاگ (Blog)، نوعی صفحه اینترنتی با محتوای شخصی است که مطالب آن بر مبنای زمانی که ثبت شده طبقه بندی و به ترتیب از تازه ترین به قدیمی ترین مطلب نمایش داده می شوند. نویسنده وبلاگ یا همان وبلاگ نویس، هر کاربر عادی اینترنت می تواند باشد و ممکن است برای یک وبلاگ بیش از یک نفر مطلب بنویسد. وبلاگ نویس در وبلاگ خود به گزارش مدام روز به روز، هفته به هفته یا گاه به گاه رویدادهای اطراف خود، خاطرات یا نظرات شخصی اش می پردازد. به هر مطلبی که در وبلاگ منتشر شود یک پست می گویند. معمولا در انتهای هر مطلب، برچسب تاریخ و زمان، نام نویسنده و پیوند ثابت به آن یادداشت ثبت می شود. در بیشتر موارد وبلاگ ها دارای روشی برای دسترسی به بایگانی یادداشت ها هستند و همین طور وبلاگ ها می توانند امکان کامنت گذاری برای هر پست را در اختیار مخاطب قرار بدهند. در هر وبلاگ علاوه بر پست های متنی ممکن است عکس، موسیقی یا فیلم نیز منتشر شود.


سرویس های وبلاگ نویسی مانند پرشین بلاگ،میهن بلاگ، بلاگ اسکای، وردپرس یا بلاگفا به طور رایگان در اختیار کاربران قرار دارند. به این ترتیب هر کاربر اینترنت به راحتی می تواند با ثبت نام در یکی از این سایت ها و ایجاد یک شناسه کاربری، نوشتن در وبلاگ شخصی خود را شروع کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد