جستجوکده

جستجوکده

دستاورد جستجوی پرسشهای من از دنیای اینترنت
جستجوکده

جستجوکده

دستاورد جستجوی پرسشهای من از دنیای اینترنت

ژل رویال یا شاهنگبین چیست؟


ژله رویال یا شاه انگبین ماده ای است خامه ای شکل، غلیظ، برنگ سفید شیری با مزه و بوی خاص که حاصل ترشحات غدد زیر حلقی در سر زنبوران کارگر پرستار جوان درسن 3 تا 12 روزگی می باشد که به واسطه آن دیگر لارو های کندو را تغذیه می شوند. این در حالی است که تغذیه لاروهای کارگر توسط ژله رویال از روز سوم رشد، متوقف می شود، در حالی که لارو های انتخابی به جهت ملکه شدن همچنان از ژله رویال تغذیه میکنند.


تولید ملکه جوان در یک کندو، در فصول خاص و تحت شرایط ویژه کندو امکانپذیر می باشد. از این رو تولید ژله رویال یک کار اساسی بوده و توسط زنبورداران متخصص تحت شرایط  آزمایشگاهی خاص امکانپذیر است و نیاز به آموزش دارد.


ژله رویال همیشه به طور مستقیم به ملکه یا لارو کارگر داده شده و در کندو ذخیره نمی شود. تنها زمان ممکن برای برداشت ژله رویال زمان پرورش ملکه در مقطع بچه دهی کلنی می باشد. از هر کندو در شرایط مطلوب و بطور تقریبی می توان 500 گرم ژله در سال برداشت کرد.

  کاربرد و خواص
این ژله یک ماده ارزشمند دارویی است که در درمان بسیاری از ناتوانی ها وامراض موثر است از جمله کاهش چربی خون، تنظیم هورمونها، کمک به باروری و تسریع در بهبودی ناتوانی جنسی، کمک به رشد استخوان ، اشتهاآور، بهبودی رماتیسم، درمان افسردگی و همچنین لوازم و کرمهای آرایشی که در آنها از ژله رویال استفاده شده باشد، از پیری و چین و چروک جلوگیری و بر طراوت و شادابی پوست می افزاید.
امروزه در جهان آن را به صورت پماد، قرص، کپسول یا مخلوط با عسل استفاده می کنند.

نحوه نگهداری
باید آن را دور از اکسیژن و نور، در یک ظرف تیره و در بسته و در یخچال نگهداری کرد.



تفاوت ملکه و زنبوران کارگر

آنچه ملکه را از زنبوران کارگر متمایز می سازد، نحوه تغذیه در طول مراحل لیسه ای (شفیره ای) است. در واقع تمامی تخم های ماده می توانند به یک زنبور ملکه تبدیل شوند، اما این تنها زمانی ممکن است که طی تمامی مراحل تکامل، شفیره ها همچون یک زنبور ملکه مورد مراقبت قرار گیرند و از ژله رویال تغذیه شوند. پرورش ملکه که توسط مکانیسم های پیچیده در درون کندو تنظیم می شود، یک سری کنش و واکنش های هورمونی و شیمیایی در شفیره  جوان به وجود می آورد که موجب تبدیل شفیره به زنبور ملکه می شود. یک زنبور ملکه از خیلی جهات با یک زنبور کارگر متفاوت است
:


 1- از جهت ساختاری (زیست شناختی):

زنبور ملکه داری اندام تناسلی است در حالی که زنبورهای کارگر متناسب با کارشان داری اندام هایی همچون کیسه های ویژه جمع آوری گرده، آرواره های زیرین قوی تر، غدد غذایی نوزادان و غدد موم سازی هستند.


2- از جهت دوره تکامل:
به طور متوسط یک زنبور ملکه مرحله شفیره گی را طی 16 روز طی می کند، در حالیکه زنبوران کارگر این مرحله را طی 21 روز طی می کنند.

 

3- از جهت دوران حیات:
برخلاف زنبور کارگر که تنها 45 تا 60 روز زنده است، زنبور ملکه تا 5 سال عمر می کند.

 

4- از جهت رفتاری:
ملکه روزانه می تواند تا بیش از 200 تخم بگذارد و با متساعد کردن بوی خود در فضای کندو ضمن عقیم کردن زنبوران کارگر، نظم پیچیده ای را در کندو ایجاد می کند. زنبور ملکه دارای اندامی به مراتب درشت تر و از نظر زیبایی، متناسب تر و شکیل تر است.

 

تمامی این ویژگی ها که زنبور ملکه را از زنبور کارگر متمایز می سازد به دلیل مصرف ژله رویال در دوران شفیره گی است.

نظرات 3 + ارسال نظر
امین اتاقک جمعه 3 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 05:54 ب.ظ http://otaghak.blogsky.com

سلام دوست من

مطالبت مثل همیشه مفید و زیباست. آدم میاد اینجا، اطلاعاتش میره بالا :)

دمت گرم و خسته نباشی داداش

وقت کردی به منم سر بزن. یه مطلب گذاشتم در مورد کسب درآمد

موفق باشی

محمد جواد عبدی سه‌شنبه 7 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 05:03 ب.ظ http://abdi.ws

خوبم خوبی؟

بهمن بنابى یکشنبه 18 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 10:44 ب.ظ

سلام
لطفاجهت مشاوره در زمینه کار با عسل یک تلفن بزنید
09121143306

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد